Warzywa sezonowe

Korzy艣ci z od偶ywiania sezonowego warzyw i owoc贸w

Mamy wiosn臋 w pe艂ni, cho膰 wiosna 2020 roku jest zdecydowanie inna, ni偶 ta, kt贸r膮 do tej pory znali艣my na 艣wiecie.

Zmiana p贸r roku nie tylko sygnalizuje zmian臋 w naszych szafach, ale tak偶e przej艣cie do 艣wie偶ych produkt贸w, kt贸re s膮 dla nas dost臋pne i 偶ywno艣ci, kt贸r膮 wk艂adamy na nasze talerze.

Zmiana p贸r roku daje nam wyj膮tkow膮 okazj臋 do w艂膮czenia r贸偶norodnych fantastycznych potraw, kt贸re s膮 dost臋pne tylko o tej porze roku. Oznacza to, 偶e zaoferowano nam naturaln膮 r贸偶norodno艣膰 produkt贸w, z kt贸rych powinni艣my korzysta膰 z korzy艣ci膮 dla naszego zdrowia i naszej planety. Jedzenie sezonowe gwarantuje, 偶e jeste艣my odpowiednio od偶ywieni przez ca艂y rok, jedz膮c to, co najlepsze w ka偶dej porze roku . Jest pow贸d, dla kt贸rego nie ma nic lepszego ni偶 cieszenie si臋 soczyst膮 dojrza艂膮 brzoskwini膮 lub ch艂odn膮 sa艂atk膮 latem lub ciep艂膮, obfit膮 zup膮 pe艂n膮 warzyw korzeniowych w zimie – zwykle tak jest w sezonie, a cia艂o marzy o tej porze roku.

Jakie warzywa i owoce s膮 w pe艂ni sezonu?

Je艣li nie jeste艣 zaznajomiony z tym, co jest 鈥瀢 sezonie鈥 o okre艣lonej porze roku, nie jest zbyt trudno si臋 dowiedzie膰. Rzu膰 okiem na sekcj臋 艣wie偶ych produkt贸w w lokalnym sklepie spo偶ywczym i zwr贸膰 uwag臋 na ceny. Czy zauwa偶y艂e艣, 偶e聽 o tej porze roku jagody, brzoskwinie, nektaryny i inne owoce pestkowe staj膮 si臋 strasznie drogie? A co dost臋pne w sprzeda偶y nie wygl膮da tak atrakcyjnie, jak zwykle latem i wiosn膮? To dobry wska藕nik, 偶e tego konkretnego produktu nie ma w sezonie. Z drugiej strony, je艣li zauwa偶ysz, 偶e jest jeszcze co艣 innego lub s膮 w sprzeda偶y, te owoce i warzywa s膮 bardziej ni偶 prawdopodobne w sezonie.

Dlaczego od偶ywianie si臋 tym, co w danej chwili jest sezonowe jest tak wa偶ne dla zdrowia?

Wy偶sza warto艣膰 od偶ywcza

Sezonowe produkty spo偶ywcze, kt贸re s膮 zbierane u szczytu ich 艣wie偶o艣ci, zazwyczaj oferuj膮 wy偶sz膮 warto艣膰 od偶ywcz膮, poniewa偶 maj膮 wi臋cej czasu na naturalne dojrzewanie i zawieraj膮 wi臋cej witamin i przeciwutleniaczy w por贸wnaniu do owoc贸w i warzyw poza sezonem, kt贸re zosta艂y zebrane wcze艣nie i przechowywane.

Sezonowe owoce i warzywa pozyskiwane lokalnie b臋d膮 nie tylko wydawa膰 si臋 艂adniejsze i bardziej 偶ywe, ale tak偶e oznacza膰 to b臋dzie, 偶e nie sp臋dzi艂y du偶o czasu siedz膮c w kontenerze transportowym na wycieczk臋 przez ocean, trac膮c smak i zdrowie korzy艣ci.

Kiedy jesz o w艂a艣ciwych porach roku, mo偶esz cieszy膰 si臋 r贸偶norodnymi potrawami w swojej diecie, a tak偶e dostarcza膰 swojemu cia艂u szerok膮 gam臋 wa偶nych witamin, minera艂贸w, enzym贸w, przeciwutleniaczy i fitochemikali贸w, kt贸rych potrzebujesz, aby utrzyma膰 swoje zdrowie. Dodatkowy bonus? W sezonie owoce i warzywa te偶 smakuj膮 lepiej!

Wspiera naturalne potrzeby 偶ywieniowe twojego organizmu

Jedzenie warzyw i owoc贸w zgodnie z porami roku wspomaga nasze naturalne procesy oczyszczania organizmu i gojenia, a tak偶e pomaga nam unika膰 sezonowych zaburze艅 r贸wnowagi. Na przyk艂ad na wiosn臋 jest mn贸stwo 偶ywych zielonych warzyw li艣ciastych, takich jak wiosenna cebula, szpinak i jarmu偶, kt贸re pomagaj膮 odtru膰 nasze cia艂a po niekorzystnej zimie. Zim膮 warto zaopatrzy膰 si臋 w owoce cytrusowe, kt贸re s膮 bogate w witamin臋 C, kt贸ra jest wa偶na dla wspomagania uk艂adu odporno艣ciowego naszego organizmu oraz walki z infekcjami i przezi臋bieniami. Je艣li chcemy zwi臋kszy膰 ilo艣膰 witaminy C oraz poprawi膰 jej przyswajalno艣膰, zaleca si臋 stosowanie proszku z dzikiej r贸偶y LitoFlex庐.

Letnia pora roku przynosi mn贸stwo warzyw sa艂atkowych, takich jak og贸rki, kt贸re pomagaj膮 nam och艂odzi膰 organizm. Soczyste owoce dobrze nawadniaj膮 organizm i zapewniaj膮 dodatkowe beta-karoteny, kt贸re chroni膮 nas przed uszkodzeniami s艂onecznymi.

W diecie zyskujesz szerszy wyb贸r potraw

Kolejnym przyjemnym efektem ubocznym jedzenia tego, co jest w sezonie, jest to, 偶e w diecie pojawia si臋 szerszy wyb贸r produkt贸w spo偶ywczych. Mo偶e to nie tylko ucieszy膰 twoje podniebienie, ale r贸wnie偶 dostarczy膰 ci potrawy i sk艂adniki, kt贸rych inaczej nie wzi膮艂by艣 pod uwag臋. Poszerzanie horyzont贸w, aby spo偶ywa膰 wi臋cej produkt贸w, kt贸re s膮 w sezonie oznacza, 偶e 鈥嬧媜tworzysz drzwi do smaczniejszych potraw, kt贸re mo偶esz dosta膰 i przygotowa膰 tanio i 艂atwo.

Unikaj chemikali贸w i zanieczyszcze艅

Lokalnie pozyskiwane owoce i warzywa rzadziej s膮 spryskiwane pestycydami, konserwantami, woskami i chemikaliami. Produkty pozasezonowe s膮 nie tylko zbierane wcze艣nie, ale cz臋sto s膮 obci膮偶one r贸偶nymi zanieczyszczeniami, aby wyd艂u偶y膰 ich trwa艂o艣膰. Kiedy produkty pochodz膮 z zagranicy, nie zawsze mo偶emy by膰 pewni, jakie s膮 ich przepisy dotycz膮ce pestycyd贸w, herbicyd贸w i fungicyd贸w. W wielu krajach na ca艂ym 艣wiecie mog膮 obowi膮zywa膰 bardzo 艂agodne przepisy dotycz膮ce rozpylania chemikali贸w na owoce i warzywa. Pami臋tasz zanieczyszczenie wirusowego zapalenia w膮troby typu A z mro偶onych jag贸d pozyskanych w Chinach w zesz艂ym roku? By艂o to spowodowane z艂ymi praktykami higienicznymi za granic膮, kt贸re zainfekowa艂y wielu Australijczyk贸w. Najlepsz膮 rzecz膮 jest kupowanie produkt贸w w sezonie, kiedy to jest cz臋sto ta艅sze i kupowanie luzem, aby zachowa膰, fermentowa膰, zamra偶a膰 lub przechowywa膰 we w艂asnym domu wolnym od pestycyd贸w.