Warzywa sezonowe

Korzyści z odżywiania sezonowego warzyw i owoców

Mamy wiosnę w pełni, choć wiosna 2020 roku jest zdecydowanie inna, niż ta, którą do tej pory znaliśmy na świecie.

Zmiana pór roku nie tylko sygnalizuje zmianę w naszych szafach, ale także przejście do świeżych produktów, które są dla nas dostępne i żywności, którą wkładamy na nasze talerze.

Zmiana pór roku daje nam wyjątkową okazję do włączenia różnorodnych fantastycznych potraw, które są dostępne tylko o tej porze roku. Oznacza to, że zaoferowano nam naturalną różnorodność produktów, z których powinniśmy korzystać z korzyścią dla naszego zdrowia i naszej planety. Jedzenie sezonowe gwarantuje, że jesteśmy odpowiednio odżywieni przez cały rok, jedząc to, co najlepsze w każdej porze roku . Jest powód, dla którego nie ma nic lepszego niż cieszenie się soczystą dojrzałą brzoskwinią lub chłodną sałatką latem lub ciepłą, obfitą zupą pełną warzyw korzeniowych w zimie – zwykle tak jest w sezonie, a ciało marzy o tej porze roku.

Jakie warzywa i owoce są w pełni sezonu?

Jeśli nie jesteś zaznajomiony z tym, co jest „w sezonie” o określonej porze roku, nie jest zbyt trudno się dowiedzieć. Rzuć okiem na sekcję świeżych produktów w lokalnym sklepie spożywczym i zwróć uwagę na ceny. Czy zauważyłeś, że  o tej porze roku jagody, brzoskwinie, nektaryny i inne owoce pestkowe stają się strasznie drogie? A co dostępne w sprzedaży nie wygląda tak atrakcyjnie, jak zwykle latem i wiosną? To dobry wskaźnik, że tego konkretnego produktu nie ma w sezonie. Z drugiej strony, jeśli zauważysz, że jest jeszcze coś innego lub są w sprzedaży, te owoce i warzywa są bardziej niż prawdopodobne w sezonie.

Dlaczego odżywianie się tym, co w danej chwili jest sezonowe jest tak ważne dla zdrowia?

Wyższa wartość odżywcza

Sezonowe produkty spożywcze, które są zbierane u szczytu ich świeżości, zazwyczaj oferują wyższą wartość odżywczą, ponieważ mają więcej czasu na naturalne dojrzewanie i zawierają więcej witamin i przeciwutleniaczy w porównaniu do owoców i warzyw poza sezonem, które zostały zebrane wcześnie i przechowywane.

Sezonowe owoce i warzywa pozyskiwane lokalnie będą nie tylko wydawać się ładniejsze i bardziej żywe, ale także oznaczać to będzie, że nie spędziły dużo czasu siedząc w kontenerze transportowym na wycieczkę przez ocean, tracąc smak i zdrowie korzyści.

Kiedy jesz o właściwych porach roku, możesz cieszyć się różnorodnymi potrawami w swojej diecie, a także dostarczać swojemu ciału szeroką gamę ważnych witamin, minerałów, enzymów, przeciwutleniaczy i fitochemikaliów, których potrzebujesz, aby utrzymać swoje zdrowie. Dodatkowy bonus? W sezonie owoce i warzywa też smakują lepiej!

Wspiera naturalne potrzeby żywieniowe twojego organizmu

Jedzenie warzyw i owoców zgodnie z porami roku wspomaga nasze naturalne procesy oczyszczania organizmu i gojenia, a także pomaga nam unikać sezonowych zaburzeń równowagi. Na przykład na wiosnę jest mnóstwo żywych zielonych warzyw liściastych, takich jak wiosenna cebula, szpinak i jarmuż, które pomagają odtruć nasze ciała po niekorzystnej zimie. Zimą warto zaopatrzyć się w owoce cytrusowe, które są bogate w witaminę C, która jest ważna dla wspomagania układu odpornościowego naszego organizmu oraz walki z infekcjami i przeziębieniami. Jeśli chcemy zwiększyć ilość witaminy C oraz poprawić jej przyswajalność, zaleca się stosowanie proszku z dzikiej róży LitoFlex®.

Letnia pora roku przynosi mnóstwo warzyw sałatkowych, takich jak ogórki, które pomagają nam ochłodzić organizm. Soczyste owoce dobrze nawadniają organizm i zapewniają dodatkowe beta-karoteny, które chronią nas przed uszkodzeniami słonecznymi.

W diecie zyskujesz szerszy wybór potraw

Kolejnym przyjemnym efektem ubocznym jedzenia tego, co jest w sezonie, jest to, że w diecie pojawia się szerszy wybór produktów spożywczych. Może to nie tylko ucieszyć twoje podniebienie, ale również dostarczyć ci potrawy i składniki, których inaczej nie wziąłbyś pod uwagę. Poszerzanie horyzontów, aby spożywać więcej produktów, które są w sezonie oznacza, że ​​otworzysz drzwi do smaczniejszych potraw, które możesz dostać i przygotować tanio i łatwo.

Unikaj chemikaliów i zanieczyszczeń

Lokalnie pozyskiwane owoce i warzywa rzadziej są spryskiwane pestycydami, konserwantami, woskami i chemikaliami. Produkty pozasezonowe są nie tylko zbierane wcześnie, ale często są obciążone różnymi zanieczyszczeniami, aby wydłużyć ich trwałość. Kiedy produkty pochodzą z zagranicy, nie zawsze możemy być pewni, jakie są ich przepisy dotyczące pestycydów, herbicydów i fungicydów. W wielu krajach na całym świecie mogą obowiązywać bardzo łagodne przepisy dotyczące rozpylania chemikaliów na owoce i warzywa. Pamiętasz zanieczyszczenie wirusowego zapalenia wątroby typu A z mrożonych jagód pozyskanych w Chinach w zeszłym roku? Było to spowodowane złymi praktykami higienicznymi za granicą, które zainfekowały wielu Australijczyków. Najlepszą rzeczą jest kupowanie produktów w sezonie, kiedy to jest często tańsze i kupowanie luzem, aby zachować, fermentować, zamrażać lub przechowywać we własnym domu wolnym od pestycydów.