Sport w plenerze

Otwarte si艂ownie czy sport w plenerze. Co lepsze?

Nie bez powodu m贸wi si臋, 偶e sport to zdrowie. Ruch jest nieod艂膮cznym elementem 偶ycia, kt贸rego nie mo偶e w nim zabrakn膮膰. Ma wp艂yw na sfer臋 nie tylko fizyczn膮, ale te偶 psychiczn膮. Ju偶 nawet p贸艂godzinny spacer ka偶dego dnia jest skutecznym sposobem na poprawienie samopoczucia, przyjemn膮 profilaktyk膮 prozdrowotn膮. Warto te偶 pami臋ta膰 o intensywniejszym treningu, aby pobudzi膰 ca艂e cia艂o, zaanga偶owa膰 wiele partii mi臋艣niowych. Nawet mi艂o艣nicy si艂owni nie musz膮 trenowa膰 w zamkni臋tych pomieszczeniach, coraz popularniejsze s膮 obiekty otwarte, co b臋dzie 艣wietnym wyborem dla os贸b lubi膮cych uprawia膰 sport w plenerze.

Gdzie trenowa膰? Jakie s膮 mo偶liwo艣ci?

Trening w plenerze to 艣wietna okazja do sp臋dzenia wolnego czasu na 艣wie偶ym powietrzu, co ma korzystny wp艂yw na organizm. B臋dzie to czysta przyjemno艣膰 pod warunkiem, 偶e mo偶na liczy膰 na sprzyjaj膮c膮 pogod臋. Zimno, opady atmosferyczne i wiatr stanowi膮 spor膮 przeszkod臋. Wystarczy si臋 spoci膰, nast臋pne zmarzn膮膰, wyzi臋bi膰 organizm i przezi臋bi膰 si臋. Niekt贸rym osobom trudno przem贸c si臋 do 膰wicze艅 w warunkach outdoorowych. Grzej膮ce w twarz ostre promienie s艂oneczne i wysoka temperatura r贸wnie偶 mog膮 by膰 dodatkowym utrudnieniem. Sport w plenerze jest mi艂膮 odskoczni膮, urozmaiceniem planu treningowego. Nie b臋dzie to jednak korzystne rozwi膮zanie w przypadku os贸b maj膮cych ju偶 wi臋kszy sta偶 na si艂owni, trenuj膮cych kilka lat. Najwi臋kszym minusem trening贸w w plenerze jest brak dost臋pu do odpowiedniego sprz臋tu. Nie mo偶na wobec tego liczy膰 na osi膮gni臋cie zamierzonych cel贸w i progresowanie. Rozbudowa masy mi臋艣niowej wymaga dok艂adania ci臋偶aru. Na pocz膮tku wystarczaj膮ce s膮 treningi z ci臋偶arem w艂asnego cia艂a, ale organizm przyzwyczaja si臋 i przystosowuje, przez co z czasem staj膮 si臋 one ju偶 nieefektywne. Mo偶liwo艣ci odno艣nie wyboru 膰wicze艅 s膮 dosy膰 ograniczone. Mo偶na robi膰 zakroki, przysiady z obci膮偶eniem na r臋kach, push up-pompki na 艂awce w parku, mountain climbers, dipy na dr膮偶ku. Zapomnie膰 trzeba jednak o sztandze, hantlach czy profesjonalnych maszynach do 膰wicze艅.

膯wiczenia na dworze

Warto wiedzie膰, 偶e aktywno艣膰 fizyczna na 艣wie偶ym powietrzu obni偶a ci艣nienie krwi i cz臋stotliwo艣膰 skurcz贸w mi臋艣nia sercowego. Dla organizmu bardziej komfortowe jest wykonywanie 膰wicze艅 w艂a艣nie na zewn膮trz ni偶 w zamkni臋tym pomieszczeniu. Kolejn膮 zalet膮 sportu w plenerze jest wzmocnienie uk艂adu odporno艣ciowego, co przek艂ada si臋 na mniejsz膮 podatno艣膰 na chorobotw贸rcze drobnoustroje. Silny system immunologiczny to najskuteczniejsza linia obrony przed patogenami, spos贸b na uchronienie si臋 przed infekcjami. Trening na zewn膮trz hartuje organizm, 艂atwiej jest mu si臋 przystosowa膰 do warunk贸w panuj膮cych w danym otoczeniu. Trenowanie na 艣wie偶ym powietrzu dotlenia organizm, a wraz z krwi膮 do kom贸rek docieraj膮 sk艂adniki pokarmowe, co je od偶ywia. Kolejnymi zaletami b臋d膮 艂atwiejsze zasypanie i poprawa jako艣ci snu, co oczywi艣cie gwarantuje lepsz膮 regeneracj臋.

 

Na korzy艣膰 sportu w plenerze przemawia obni偶enie poziomu stresu, promieniowanie s艂oneczne ma zbawienny wp艂yw na sfer臋 psychofizyczn膮. Jest naturalnym 藕r贸d艂em witaminy D. Ponadto wystawianie si臋 na dzia艂anie s艂o艅ca poprawia samopoczucie. Oczywi艣cie nie mo偶na przesadzi膰, bo nadmierne nas艂onecznienie sprzyja odwodnieniu organizmu i poparzeniom s艂onecznym. Warto 膰wiczy膰 w plenerze ze wzgl臋du na to, 偶e dostarcza to nowych bod藕c贸w, co z kolei stymuluje organizm. Jest to spos贸b na poprawienie wydolno艣ci, koordynacji, zwi臋kszenie masy mi臋艣niowej i zredukowanie tkanki t艂uszczowej. Ka偶dego dnia mo偶na wybiera膰 inne miejsce do 膰wicze艅, doj艣膰 tam pieszo lub dojecha膰 rowerem. Kontakt z przyrod膮 i pi臋kne widoki dooko艂a dostarcz膮 kolejnej dawki endorfin, czyli hormon贸w szcz臋艣cia. Najwi臋ksz膮 zalet膮 trening贸w w plenerze jest to, 偶e s膮 one bezp艂atne. Jest to te偶 okazja do spotkania nowych os贸b, ciekawych i maj膮cych t臋 sam膮 pasj臋.

Co przemawia za wyborem si艂owni zewn臋trznej?

Je艣li kto艣 lubi 膰wiczy膰 na 艣wie偶ym powietrzu i chce mie膰 jednocze艣nie dost臋p do r贸偶nych sprz臋t贸w, profesjonalnych maszyn, kt贸re urozmaic膮 jego trening, warto odwiedzi膰 fit park. Si艂ownie plenerowe s膮 najcz臋艣ciej otwarte i bezp艂atne dla wszystkich. Do wyboru jest wiele urz膮dze艅, kt贸re pozwalaj膮 na wykonywanie wielorakich 膰wicze艅 鈥 zar贸wno cardio, jak i si艂owych. Co wi臋cej, si艂ownie plenerowe s膮 czynne przez ca艂y rok, niezale偶nie od warunk贸w atmosferycznych. Nie trzeba kupowa膰 偶adnego karnetu, aby m贸c robi膰 bardziej skomplikowany trening. Wystarczy znale藕膰 chwil臋 wolnego czasu na aktywno艣膰 fizyczn膮, nie ma 偶adnych ogranicze艅 co do godzin otwarcia. W fit parkach jest do wyboru wiele rodzaj贸w sprz臋t贸w, dzi臋ki kt贸rym mo偶na wykonywa膰 膰wiczenia wydolno艣ciowe, poprawiaj膮ce kondycj臋, usprawniaj膮ce kr膮偶enie krwi, wzmacniaj膮ce poszczeg贸lne partie mi臋艣niowe.

艢wietn膮 opcj膮 b臋d膮 twistery i wahad艂a, kt贸re poprawi膮 koordynacj臋 ruchow膮, anga偶uj膮c przede wszystkim mi臋艣nie bioder i brzucha. Z kolei do kszta艂towania ca艂ej sylwetki wspaniale sprawdza si臋 wio艣larz. 膯wiczenie na nim odczuj膮 najbardziej ramiona, plecy, nogi i brzuch. Kolejn膮 opcj膮 do wyboru jest wyci膮g g贸rny do wzmacniania mi臋艣ni i plec贸w. Nie brakuje dr膮偶k贸w i drabinek do podci膮gania, por臋czy do robienia dips贸w i 艂aweczek do 膰wiczenia mi臋艣ni brzucha. Mo偶na 膰wiczy膰 na orbitreku, biegaczu, prostowniku grzbietu, motylku, k贸艂kach Tai-chi, walcu czy rowerku. Ka偶da maszyna znajduj膮ca si臋 w takiej otwartej si艂owni jest dobrze opisana. Mo偶na dowiedzie膰 si臋, jakie mi臋艣nie cia艂a anga偶uj膮 wykonywane na niej 膰wiczenia i jak poprawnie je wykonywa膰. 膯wiczenia w fit parku warto po艂膮czy膰 ze spacerowaniem, bieganiem, jazd膮 na rowerze itd., czyli ze sportem w plenerze. Dla wielu os贸b trenowanie na otwartej si艂owni b臋dzie form膮 rehabilitacji, taki og贸lnorozwojowy trening mo偶na 艣mia艂o poleci膰 ka偶demu.

Efektywniejsze treningi i sprawniejsze cia艂o dzi臋ki dodatkowej suplementacji

Dobrze zbilansowana dieta, nawodnienie i regularna aktywno艣膰 fizyczna sprzyjaj膮 zachowaniu sprawno艣ci psychofizycznej, dobrego samopoczucia i zdrowia. Przy wzmo偶onym wysi艂ku niezwykle pomocna okazuje si臋 suplementacja. Nie zawsze mo偶na wszystko dostarczy膰 wraz z po偶ywieniem, dlatego warto wspom贸c si臋 dobrej jako艣ci preparatami, najlepiej naturalnymi, gdy偶 takie dobrze si臋 przyswajaj膮 i mo偶na m贸wi膰 o wysokiej skuteczno艣ci dzia艂ania. Przyk艂adem b臋dzie witamina C, kt贸rej organizm nie jest w stanie sam wyprodukowa膰, a potrzebuje jej do prawid艂owego funkcjonowania. 艢wietnym 藕r贸d艂em tej witaminy jest sproszkowany owoc dzikiej r贸偶y, kt贸ry ma zbawienny wp艂yw na kondycj臋 staw贸w.