Sport w plenerze

Otwarte siłownie czy sport w plenerze. Co lepsze?

Nie bez powodu m├│wi si─Ö, ┼╝e sport to zdrowie. Ruch jest nieod┼é─ůcznym elementem ┼╝ycia, kt├│rego nie mo┼╝e w nim zabrakn─ů─ç. Ma wp┼éyw na sfer─Ö nie tylko fizyczn─ů, ale te┼╝ psychiczn─ů. Ju┼╝ nawet p├│┼égodzinny spacer ka┼╝dego dnia jest skutecznym sposobem na poprawienie samopoczucia, przyjemn─ů profilaktyk─ů prozdrowotn─ů. Warto te┼╝ pami─Öta─ç o intensywniejszym treningu, aby pobudzi─ç ca┼ée cia┼éo, zaanga┼╝owa─ç wiele partii mi─Ö┼Ťniowych. Nawet mi┼éo┼Ťnicy si┼éowni nie musz─ů trenowa─ç w zamkni─Ötych pomieszczeniach, coraz popularniejsze s─ů obiekty otwarte, co b─Ödzie ┼Ťwietnym wyborem dla os├│b lubi─ůcych uprawia─ç sport w plenerze.

Gdzie trenowa─ç? Jakie s─ů mo┼╝liwo┼Ťci?

Trening w plenerze to ┼Ťwietna okazja do sp─Ödzenia wolnego czasu na ┼Ťwie┼╝ym powietrzu, co ma korzystny wp┼éyw na organizm. B─Ödzie to czysta przyjemno┼Ť─ç pod warunkiem, ┼╝e mo┼╝na liczy─ç na sprzyjaj─ůc─ů pogod─Ö. Zimno, opady atmosferyczne i wiatr stanowi─ů spor─ů przeszkod─Ö. Wystarczy si─Ö spoci─ç, nast─Öpne zmarzn─ů─ç, wyzi─Öbi─ç organizm i przezi─Öbi─ç si─Ö. Niekt├│rym osobom trudno przem├│c si─Ö do ─çwicze┼ä w warunkach outdoorowych. Grzej─ůce w twarz ostre promienie s┼éoneczne i wysoka temperatura r├│wnie┼╝ mog─ů by─ç dodatkowym utrudnieniem. Sport w plenerze jest mi┼é─ů odskoczni─ů, urozmaiceniem planu treningowego. Nie b─Ödzie to jednak korzystne rozwi─ůzanie w przypadku os├│b maj─ůcych ju┼╝ wi─Ökszy sta┼╝ na si┼éowni, trenuj─ůcych kilka lat. Najwi─Ökszym minusem trening├│w w plenerze jest brak dost─Öpu do odpowiedniego sprz─Ötu. Nie mo┼╝na wobec tego liczy─ç na osi─ůgni─Öcie zamierzonych cel├│w i progresowanie. Rozbudowa masy mi─Ö┼Ťniowej wymaga dok┼éadania ci─Ö┼╝aru. Na pocz─ůtku wystarczaj─ůce s─ů treningi z ci─Ö┼╝arem w┼éasnego cia┼éa, ale organizm przyzwyczaja si─Ö i przystosowuje, przez co z czasem staj─ů si─Ö one ju┼╝ nieefektywne. Mo┼╝liwo┼Ťci odno┼Ťnie wyboru ─çwicze┼ä s─ů dosy─ç ograniczone. Mo┼╝na robi─ç zakroki, przysiady z obci─ů┼╝eniem na r─Ökach, push up-pompki na ┼éawce w parku, mountain climbers, dipy na dr─ů┼╝ku. Zapomnie─ç trzeba jednak o sztandze, hantlach czy profesjonalnych maszynach do ─çwicze┼ä.

─ćwiczenia na dworze

Warto wiedzie─ç, ┼╝e aktywno┼Ť─ç fizyczna na ┼Ťwie┼╝ym powietrzu obni┼╝a ci┼Ťnienie krwi i cz─Östotliwo┼Ť─ç skurcz├│w mi─Ö┼Ťnia sercowego. Dla organizmu bardziej komfortowe jest wykonywanie ─çwicze┼ä w┼éa┼Ťnie na zewn─ůtrz ni┼╝ w zamkni─Ötym pomieszczeniu. Kolejn─ů zalet─ů sportu w plenerze jest wzmocnienie uk┼éadu odporno┼Ťciowego, co przek┼éada si─Ö na mniejsz─ů podatno┼Ť─ç na chorobotw├│rcze drobnoustroje. Silny system immunologiczny to najskuteczniejsza linia obrony przed patogenami, spos├│b na uchronienie si─Ö przed infekcjami. Trening na zewn─ůtrz hartuje organizm, ┼éatwiej jest mu si─Ö przystosowa─ç do warunk├│w panuj─ůcych w danym otoczeniu. Trenowanie na ┼Ťwie┼╝ym powietrzu dotlenia organizm, a wraz z krwi─ů do kom├│rek docieraj─ů sk┼éadniki pokarmowe, co je od┼╝ywia. Kolejnymi zaletami b─Öd─ů ┼éatwiejsze zasypanie i poprawa jako┼Ťci snu, co oczywi┼Ťcie gwarantuje lepsz─ů regeneracj─Ö.

 

Na korzy┼Ť─ç sportu w plenerze przemawia obni┼╝enie poziomu stresu, promieniowanie s┼éoneczne ma zbawienny wp┼éyw na sfer─Ö psychofizyczn─ů. Jest naturalnym ┼║r├│d┼éem witaminy D. Ponadto wystawianie si─Ö na dzia┼éanie s┼éo┼äca poprawia samopoczucie. Oczywi┼Ťcie nie mo┼╝na przesadzi─ç, bo nadmierne nas┼éonecznienie sprzyja odwodnieniu organizmu i poparzeniom s┼éonecznym. Warto ─çwiczy─ç w plenerze ze wzgl─Ödu na to, ┼╝e dostarcza to nowych bod┼║c├│w, co z kolei stymuluje organizm. Jest to spos├│b na poprawienie wydolno┼Ťci, koordynacji, zwi─Ökszenie masy mi─Ö┼Ťniowej i zredukowanie tkanki t┼éuszczowej. Ka┼╝dego dnia mo┼╝na wybiera─ç inne miejsce do ─çwicze┼ä, doj┼Ť─ç tam pieszo lub dojecha─ç rowerem. Kontakt z przyrod─ů i pi─Ökne widoki dooko┼éa dostarcz─ů kolejnej dawki endorfin, czyli hormon├│w szcz─Ö┼Ťcia. Najwi─Öksz─ů zalet─ů trening├│w w plenerze jest to, ┼╝e s─ů one bezp┼éatne. Jest to te┼╝ okazja do spotkania nowych os├│b, ciekawych i maj─ůcych t─Ö sam─ů pasj─Ö.

Co przemawia za wyborem siłowni zewnętrznej?

Je┼Ťli kto┼Ť lubi ─çwiczy─ç na ┼Ťwie┼╝ym powietrzu i chce mie─ç jednocze┼Ťnie dost─Öp do r├│┼╝nych sprz─Öt├│w, profesjonalnych maszyn, kt├│re urozmaic─ů jego trening, warto odwiedzi─ç fit park. Si┼éownie plenerowe s─ů najcz─Ö┼Ťciej otwarte i bezp┼éatne dla wszystkich. Do wyboru jest wiele urz─ůdze┼ä, kt├│re pozwalaj─ů na wykonywanie wielorakich ─çwicze┼ä ÔÇô zar├│wno cardio, jak i si┼éowych. Co wi─Öcej, si┼éownie plenerowe s─ů czynne przez ca┼éy rok, niezale┼╝nie od warunk├│w atmosferycznych. Nie trzeba kupowa─ç ┼╝adnego karnetu, aby m├│c robi─ç bardziej skomplikowany trening. Wystarczy znale┼║─ç chwil─Ö wolnego czasu na aktywno┼Ť─ç fizyczn─ů, nie ma ┼╝adnych ogranicze┼ä co do godzin otwarcia. W fit parkach jest do wyboru wiele rodzaj├│w sprz─Öt├│w, dzi─Öki kt├│rym mo┼╝na wykonywa─ç ─çwiczenia wydolno┼Ťciowe, poprawiaj─ůce kondycj─Ö, usprawniaj─ůce kr─ů┼╝enie krwi, wzmacniaj─ůce poszczeg├│lne partie mi─Ö┼Ťniowe.

┼Üwietn─ů opcj─ů b─Öd─ů twistery i wahad┼éa, kt├│re poprawi─ů koordynacj─Ö ruchow─ů, anga┼╝uj─ůc przede wszystkim mi─Ö┼Ťnie bioder i brzucha. Z kolei do kszta┼étowania ca┼éej sylwetki wspaniale sprawdza si─Ö wio┼Ťlarz. ─ćwiczenie na nim odczuj─ů najbardziej ramiona, plecy, nogi i brzuch. Kolejn─ů opcj─ů do wyboru jest wyci─ůg g├│rny do wzmacniania mi─Ö┼Ťni i plec├│w. Nie brakuje dr─ů┼╝k├│w i drabinek do podci─ůgania, por─Öczy do robienia dips├│w i ┼éaweczek do ─çwiczenia mi─Ö┼Ťni brzucha. Mo┼╝na ─çwiczy─ç na orbitreku, biegaczu, prostowniku grzbietu, motylku, k├│┼ékach Tai-chi, walcu czy rowerku. Ka┼╝da maszyna znajduj─ůca si─Ö w takiej otwartej si┼éowni jest dobrze opisana. Mo┼╝na dowiedzie─ç si─Ö, jakie mi─Ö┼Ťnie cia┼éa anga┼╝uj─ů wykonywane na niej ─çwiczenia i jak poprawnie je wykonywa─ç. ─ćwiczenia w fit parku warto po┼é─ůczy─ç ze spacerowaniem, bieganiem, jazd─ů na rowerze itd., czyli ze sportem w plenerze. Dla wielu os├│b trenowanie na otwartej si┼éowni b─Ödzie form─ů rehabilitacji, taki og├│lnorozwojowy trening mo┼╝na ┼Ťmia┼éo poleci─ç ka┼╝demu.

Efektywniejsze treningi i sprawniejsze ciało dzięki dodatkowej suplementacji

Dobrze zbilansowana dieta, nawodnienie i regularna aktywno┼Ť─ç fizyczna sprzyjaj─ů zachowaniu sprawno┼Ťci psychofizycznej, dobrego samopoczucia i zdrowia. Przy wzmo┼╝onym wysi┼éku niezwykle pomocna okazuje si─Ö suplementacja. Nie zawsze mo┼╝na wszystko dostarczy─ç wraz z po┼╝ywieniem, dlatego warto wspom├│c si─Ö dobrej jako┼Ťci preparatami, najlepiej naturalnymi, gdy┼╝ takie dobrze si─Ö przyswajaj─ů i mo┼╝na m├│wi─ç o wysokiej skuteczno┼Ťci dzia┼éania. Przyk┼éadem b─Ödzie witamina C, kt├│rej organizm nie jest w stanie sam wyprodukowa─ç, a potrzebuje jej do prawid┼éowego funkcjonowania. ┼Üwietnym ┼║r├│d┼éem tej witaminy jest sproszkowany owoc dzikiej r├│┼╝y, kt├│ry ma zbawienny wp┼éyw na kondycj─Ö staw├│w.